Crowdfunding als eerste stap

Oculus VR, het virtual reality bedrijf dat onlangs voor ruim twee miljard dollar door Facebook gekocht werd, haalde zijn eerste financiering binnen via de website Kickstarter. Krap twee jaar geleden mikte het op een kwart miljoen dollar om een prototype te produceren van zijn virtual reality helm die hoofdbewegingen registreert om games aan te sturen. Het haalde tien keer zoveel binnen bij in totaal 9522 investeerders, van wie het grootste deel ook meteen een of meer exemplaren bestelde.

De ontwikkeling van Oculus laat de kracht van crowdfunding zien. Het gaat niet om hele grote bedragen, maar wel om genoeg voor de eerste stappen van een bedrijf. Tegelijkertijd is het een test van de publieke belangstelling voor een product. Oculus’ succes op Kickstarter wekte de interesse van twee investeringsmaatschappijen, die er ook nog bijna veertig miljoen in staken, waarna zeventig miljoen van een grotere maatschappij volgde en tenslotte de overname door Facebook.

De meeste technologieprojecten op Kickstarter hebben niet de impact van Oculus, maar de totaalomvang is groot: deze week staan er meer dan 4000 projecten in de etalage. Veel daarvan zijn hopeloos, maar er zijn er twaalf die al meer dan een miljoen dollar binnen hebben, in alle gevallen vele malen meer dan waar ze op mikten.

Donatiebasis

Het model van crowdfunding voor beginnende (technologie)bedrijven is nog lang niet uitontwikkeld. Een van de bezwaren tegen Kickstarter is dat het werkt op donatiebasis: wie investeert krijgt als het goed gaat een product, maar daar blijft het bij. Die 9522 initiële investeerders zien niets van de twee miljard die de oprichters en investeringsmaatschappijen van Oculus incasseerden, omdat ze geen aandelen in het bedrijf kregen.

Dat kan wel op sites als MicroVentures, CrowdCube en het Nederlandse Symbid. Hier presenteren bedrijven hun businessplan en zetten een deel van het aandelenkapitaal in de markt. Daarmee is het aantrekkelijk voor mensen die niet zozeer een product mogelijk willen maken (om het zelf te kunnen kopen) als wel geld investeren met het oog op rendement. Naast aandelen zijn op sommige sites ook obligaties in de aanbieding of combinaties van beloningen.

Uitschieters daargelaten gaat het typische crowdfunding project om bedragen van tien- tot honderdduizenden euro’s, waar investeerders bedragen van enkele tientallen tot een paar duizend euro in steken. Uit Brits onderzoek blijkt dat hiermee bovendien een nieuw type investeerder wordt aangetrokken (onder wie opvallend veel vrouwen), die bewust kiest voor een bepaald bedrijf en daardoor ook een grote betrokkenheid voelt.

×