Prepaid water voor Kenia

De liefde voor het reizen had Marten Susebeek van huis uit meegekregen, dus zo gek was het niet dat hij met studentenvereniging Aegee door heel Europa excursies maakte en zijn afstudeerproject uitvoerde in Ghana met zonne-energie lampen van Philips. Minder voor de hand lag dat hij als werktuigbouwer en bedrijfskundige tijdens dat project gegrepen zou worden door iets totaal anders, namelijk de watervoorziening.

‘De mensen in Afrika zijn ontzettend vindingrijk en ondernemend’, vertelt Susebeek. ‘Toch was de watervoorziening een probleem. Ik dacht dat het toch beter moest kunnen, niet door van buitenaf iets neer te zetten, maar door slimme monitoring en onderhoud, gedragen door de gemeenschap. Ik heb er wakker van gelegen en ook toen ik terug was in Nederland bleef het me bezig houden. Daardoor ben ik uiteindelijk anderhalf jaar bezig geweest met afstuderen.’

Verloren tijd was dat niet, want toen hij zijn diploma op zak had, kon Susebeek meteen aan de slag met zijn eigen bedrijf, Susteq, dat een prepaid watersysteem maakt – een soort elektronische kraan die betaling voor water mogelijk maakt, bijhoudt of de pomp werkt en hoeveel water er wordt afgenomen. Dorpsbewoners kopen bij een kioskje ‘watertegoed’, in de vorm een RFID-sleutelhanger waarmee ze de pomp in werking kunnen stellen. Op deze manier betalen ze voor het onderhoudscontract. De uitbater van de kiosk is het aanspreekpunt voor klachten.

Prototype

Op deze manier voorkomt Susteq het maar al te bekende probleem dat een externe organisatie gratis een waterpunt installeert, maar dat deze na een poosje stuk gaat en niet meer gerepareerd wordt, omdat niemand zich er verantwoordelijk voor voelt. Het gevolg is dat water van elders gehaald moet worden, wat meer kost dan het prepaid systeem van Susteq.

De Werkgroep Ontwikkelingstechnieken op het terrein van Universiteit Twente kon een belangrijke rol spelen bij de geboorte van Susteq. Het monitoringsysteem was al deels ontwikkeld, maar wachtte op toepassing. Een groep studenten hielp bij de ontwikkeling van een prototype, dat in Ghana getest werd. De reacties waren enthousiast genoeg om van start te gaan.

Susebeek: ‘Anderhalf jaar geleden zijn we in Kenia begonnen met een pilot. Dat loopt zo goed dat we daar nu een groter project beginnen om vijf- tot tienduizend mensen van water te voorzien. In Ghana starten we een project waarbij het prepaid watersysteem met een membraanfilter geïntegreerd is en zo het water zuivert tot drinkwater. Over vijf jaren hopen we miljoenen mensen op drie continenten bereikt te hebben.’

×